Waarom adverteren op Google?

Waarom adverteren op Google?

Het traditionele telefoonboek is al lang vervangen door online zoekmachines. Logisch dus dat we onze laptop, tablet of smartphone bij de hand nemen om eender wat op te zoeken. Het antwoord op elke vraag vinden we een paar seconden later vlot op Google terug. Google bezit meer dan 90% van het marktaandeel van zoekmachines in België. Het is dus sterk aan te raden om goed aanwezig te zijn daar waar uw doelgroep vertoeft - bij voorkeur op de eerste pagina van Google. Het gebruiksgemak en de eenvoudige manier om uw advertentiebudget te bepalen kan ook van doorslaggevend belang zijn om te adverteren op Google. Bovendien helpt een Google AdWords campagne u om uw markt te vergroten.


Wat is Google AdWords?

AdWords is het online advertentieprogramma van Google dat gebruik maakt van het Pay-per-click (PPC) systeem. Dit betekent dat de adverteerder alleen betaalt voor zijn advertentie indien er effectief op geklikt wordt. Uw advertenties kunnen verschijnen in het zoeknetwerk en/of in het Display netwerk.

  1. In het zoeknetwerk verschijnen advertenties in tekstvorm. De betalende en natuurlijke zoekresultaten zijn nauwelijks nog te onderscheiden van elkaar. Toch is er een zeer groot verschil:
    • Een goede positie in de natuurlijke zoekresultaten verkrijgt u via SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie. Hierbij optimaliseert u de autoriteit en copywriting van uw website. Die 'autoriteit' wordt onder andere gemeten aan de hand van binnenkomende links van andere websites. Daarnaast moeten de teksten op uw website niet alleen bezoekers verleiden maar ook inhoudelijk van goede kwaliteit zijn.
    • Door te bieden op zoekwoorden in Google Adwords (SEA = Search Engine Advertising) verschijnen uw advertenties bij de zoekresultaten. Hierbij draait alles om doelgerichte campagnes. Met relevante zoekwoorden, het juiste budget en voldoende opvolging, bereikt u het juiste doelpubliek.
  2. Het Display netwerk bevat sites zoals Gmail, YouTube, Blogger en Google Finance, maar ook externe sites waar Google als zoekpartner is ingesteld zoals bijvoorbeeld demorgen.be. Daarop verschijnen advertenties met afbeeldingen zoals banners. Deze advertenties zorgen vaak voor een lagere click-through-rate naar uw website omdat er niet echt naar gezocht wordt, zoals in het zoeknetwerk.


Hoe werkt Google AdWords?

Iemand zoekt in Google op een bepaalde zoekterm en vervolgens wordt uw advertentie aan de rechterkant of bovenaan de pagina getoond. Indien op de advertentie wordt geklikt, wordt de gebruiker geleid naar een relevante landingspagina waar hij hoogstwaarschijnlijk vindt wat hij zoekt. Per klik op uw advertentie betaalt u een bepaald bedrag aan Google. Hierbij dingt u mee in een bieding waarbij degene die het hoogst biedt voor dat zoekwoord, een relevante advertentie en een goed gestructureerde website heeft, de hoogste positie krijgt op de pagina met zoekresultaten. Het is de bedoeling om een gezond evenwicht te vinden tussen de bieding, de positie van de advertentie in Google, het aantal klikken en het ultieme doel: conversie, nl. het converteren van bezoekers naar klanten. Deze balans vindt u door volgende zaken aan te passen naargelang u data verzamelt en opvolgt:

  • zoekwoorden: welke zoekwoorden zijn het meest relevant voor uw landingspagina? U stelt een lijst met zoekwoorden op aan de hand van de Zoekwoordplanner. Via dit hulpprogramma gaat u per zoekwoord na hoeveel er op gezocht wordt. De populairste zoekwoorden zijn vaak het duurst.
  • dagbudget: welk bedrag wil u uitgeven per dag;
  • CPC (Cost Per Click): welk bedrag wil u uitgeven per klik. De kosten per klik hangen af van de concurrentie die ook op dat zoekwoord bieden. Hoe hoger de concurrentie, hoe duurder het zoekwoord.
    Het maximale dagbudget dat u wil uitgeven moet dus in verhouding liggen met de prijzen per klik. Het dagbudget moet hoog genoeg zijn om een aantal klikken op uw advertentie te verkrijgen. Als u met twee klikken al meteen door uw budget bent, heeft het niet veel zin om te adverteren.
  • CTR (Click Through Rate): het aantal klikken versus vertoningen ligt voor succesvolle campagnes gemiddeld op 2,5%. Hoe hoger de CTR, hoe beter de campagne presteert!


Waarom adverteren op Google?

  • omdat u verschijnt in zowel de natuurlijke als betalende zoekresultaten. U krijgt niet alleen meer zichtbaarheid maar lokt ook meer bezoekers naar uw website;
  • omdat u uw doelgroep makkelijk kunt bereiken en segmenteren;
  • omdat u eender wanneer kan stoppen met uw campagne;
  • omdat u kunt bepalen in welke regio de advertenties verschijnen;
  • omdat u zelf kunt bepalen hoeveel u uitgeeft;
  • omdat u uw naamsbekendheid doet stijgen;
  • omdat u uw markt helpt vergroten;
  • en omdat u het effect van uw advertentie perfect kan meten via zowel Google AdWords als Google Analytics.


Begeleiding nodig bij uw Google AdWords campagne?

Wil u online adverteren in de betalende zoekresultaten van Google en leads genereren? Heeft u reeds een AdWords campagne lopen, maar heeft u nood aan extra expertise om de campagne rendabel te maken? Wil u graag zelf aan het stuur zitten? Dan kan u beroep doen op de kennis van Apunta. Wij kunnen u helpen bij het opstellen, opvolgen en rapporteren van een AdWords-campagne die converteert. Vraag hier vrijblijvend een offerte aan.
 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

Google Adwords