Trending in 2016: (web-)design, what's hot?

Trending in 2016: (web-)design, what's hot?

Als marketing- en communicatiebureau is (web-)design nog steeds een van onze kerntaken. Goed design is vaak tijdloos maar des te meer trendgevoelig. Met het nieuwe jaar worden we vaak rond onze oren geslagen met 'lijstjes'. Ook wij doen daar elk jaar terug aan mee. Hieronder vind je een bloemlezing van wat we online terugvonden over de (web-)designtrends van 2016.
 

1. Usability

Wat zeg je? Gebruiksvriendelijkheid een designtrend? Inderdaad, en bovenal waarschijnlijk de belangrijkste. In 2016 staat design vooral in dienst van de gebruiker. User experience (UX) wordt het nieuwe zwart. Niemand geeft om een goed design als het niet bruikbaar is. Daarom ook worden niet-responsive designs een zeldzaamheid in 2016.
 

2. Een vereenvoudigde websitenavigatie

Aangezien 2016 het jaar is waarin mobile first nog meer toegepast zal worden, wordt een eenvoudige, duidelijke en gebruiksvriendelijke navigatie essentieel bij elke website. Het gebruik van het hamburgericoon geraakt stilaan ingeburgerd maar we hebben in dit vorig blogbericht de grote voor- en nadelen hiervan al opgesomd. We zijn alvast benieuwd welke oplossingen er in 2016 naar voor zullen komen.
 

3. De “single page” website

Al in 2015 een hit en we verwachten geen dalende trend hierin voor 2016. Indien je niet zo heel veel te vertellen hebt, waarom het ingewikkeld maken met verschillende pagina's. Een single page website biedt het voordeel om een mooi doorlopend verhaal te brengen, is mobile friendly en nodigt de gebruiker uit om te scrollen, wat de gebruiker instinctief doet bij mobiele toestellen.
 

4. Flat design blijft 'in'

De gebruiker is zich meer en meer bewust van het principe "less is better". Flat design is daar een perfect voorbeeld van. Wereldwijd zijn grote merken deze stijl beginnen toepassen op hun website en het grote publiek is hen daarin ook gevolgd.
 

5. Material design

Material design is een designtrend die reeds in 2013 als "the next big designtrend" beschreven werd op verschillende blogs. Dit werd echter pas opgepikt in 2015 en we verwachten een universele toepassing in 2016. Uiteindelijk is material design het opmaken van elementen die echt aanvoelen, met meer diepte. Het toepassen van een diffuse schaduw zorgt op zich al voor een dergelijk gevoel. Het geeft het flat design dat ietsje meer voeling. Verwacht je maar aan lange stevige schaduwen in 2016!
 

6. Cinemagraphs

Wij bij Apunta worden blijkbaar beschouwd als trendsetters als we deze trend voor 2016 mogen geloven. De animatie op onze homepagina is een voorbeeld van een cinemagraph. Niet zomaar een beeld, maar een beeld waar er een kleine animatie in te zien is. Dit geeft een statisch beeld een totaal ander gevoel mee. Reeds op onze homepagina sinds 2014! Voor nog mooie voorbeelden: cinemagraphs.com
 

7. Video & gifs

Video is dé toekomst. Er zijn al eindeloze voorbeelden van websites waarbij video als achtergrond gebruikt worden. Verwacht je in 2016 aan niets anders. Gegarandeerd wordt hierin nog een stuk verder gegaan. Profielfoto's worden korte video's (we zijn ondertussen allemaal al vertrouwd met Vines, Snapchats …) of een productfoto wordt een 360° animatie …
 

8. Typografie

Typografie is een taal op zich en dit is ook óns vak! Eindelijk wordt het lettertype naar waarde geschat en krijgt deze een prominente rol in de websites van de toekomst. 
 

9. Modules and modular text

Niemand leest graag die ellenlange teksten. Maar je wil toch je volledig verhaal brengen in je website? Maak dan gebruik van modular design. Dit is een techniek waarbij alle content in een blokpatroon gegoten wordt. Dit betekent allesbehalve een saai patroon, eerder integendeel. Het biedt het voordeel om heel creatief om te springen met je inhoud en bepaalde stukken juist wel of niet uit te lichten.
 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

Design / Trends / Webdevelopment / Nieuws