Tips voor optimale email marketing: layout

Tips voor optimale email marketing: layout

Hoewel een e-mail erg lijkt op een standaard web-pagina, kun je alles behalve weten waar en hoe het bericht zal bekeken worden.

Naast de verschillende browsers (Chrome, Firefox, Safari, Internet Explorer) die mensen gebruiken om hun email te bekijken, heb je ook verschillende email-programma's zoals bv. Outlook op Windows en Mail op de Mac. Deze hebben dan nog eens allemaal verschillende versies die bepaalde zaken anders weergeven. En dan hebben we het nog niet over de smartphones gehad ;)

Je houdt dus best rekening met enkele basisregels wanneer je een nieuwsbrief opmaakt. We sommen er hier 5 voor je op:

1) Ontwerp voor een breedte van 600 pixels
Een email staat vaak niet alleen als deze wordt gelezen. Daarom mag je deze niet te breed maken zodat de inhoud nog leesbaar is naast de menu's, toolbars, advertisements… Er is een tendens om emails steeds breder te maken, maar het is best om te ontwerpen voor 600px en zeker niet boven de 700px te gaan!

2) Gebruik zelden (of geen) achtergrondafbeeldingen
Microsoft Outlook heeft het niet zo voor achtergrondafbeeldingen. Gebruik daarom steeds een achtergrondkleur voor links met een 'button'-look. Daarnaast plaats je best geen essentiële informatie als achtergrondbeeld.

3) Speciale lettertypes zijn uit den boze
Websites kunnen zich makkelijk differentiëren door gebruik te maken van een mooi, speciaal lettertype. Voor emails kun je dit echter niet overal gebruiken en ben je aangewezen op de standaard lettertypes zoals Arial, Helvetica, Tahoma, Times Roman en Georgia.

4) Creëer een goede balans tussen tekst en afbeeldingen
Het lijkt misschien op het eerste zicht een goede oplossing om je ontwerp als volledige afbeelding in je email te stoppen. Zo wordt je bericht overal hetzelfde weergegeven, maar dit is echter geen goed idee. Gebruik zowel tekst als afbeeldingen in je email zodat deze niet als spam wordt aanzien. Hou er ook rekening mee dat veel email programma's standaard de afbeeldingen blokkeren.

5) Overweeg een Mobile-First ontwerp
Net zoals websites kan ook email responsive gemaakt worden, maar er zijn grenzen aan wat mogelijk is. Je kan veel tijd besparen door te starten met een smartphone friendly ontwerp met één kolom en duidelijke call to actions.

Lees ook: Tips voor optimale e-mailmarketing: content

Vraag raad aan onze communicatiekraks als je vast zit met je email marketing!

 

Deel dit bericht nu