Tips voor optimale e-mailmarketing: content

Tips voor optimale e-mailmarketing: content

Het belangrijkste onderdeel van een e-mail is uiteraard de ‘content’ of de inhoud van het bericht.

Een nieuw product, een leuke korting aanbieden of de laatste nieuwtjes versturen naar uw abonnees… De manier waarop u uw boodschap communiceert, bepaalt grotendeels het succes van uw e-mailcampagne want streven we nu eenmaal niet allemaal naar een hoog doorklikpercentage (click through rate)!?


Onderstaande tips helpen u wellicht al een heel stuk op weg

1) Gebruik een boeiende titel
Een goede titel moet de lezer bij de keel grijpen, intrigeren en aanzetten om uw e-mail te openen. We worden dagelijks overspoeld met mailings. Enkel de onderwerpen die eruit springen, op de juiste doelgroep gericht zijn hebben meest kans op succes. Maak de titel in het onderwerp niet te lang. 50 karakters is het maximum. Probeer ook bij het schrijven van de onderwerptitel woorden te vermijden die mogelijk in spamfilters kunnen terechtkomen, denk maar aan woorden als ‘gratis’, ‘beperkt aanbod’, … Test verschillende mogelijkheden om te zien wat best werkt.

2) Overweeg een ‘preheader’ of ‘snippet’



De preheader is de bovenste regel in uw mailing. Veel e-mailprogramma’s zoals Gmail en Outlook tonen deze tekst direct na het onderwerp. Ook smartphones laten de eerste tekstregel samen met de onderwerpregel zien. Wanneer er geen preheader of snippet wordt toegevoegd, dan wordt vaak de eerste regel uit uw e-mailing getoond, bijvoorbeeld: “Is deze mail niet goed leesbaar? Klik hier voor de webversie.” U kan deze tekstweergave beter benutten door uw onderwerpregel nader toe te lichten en zo de ontvanger proberen te overtuigen om uw e-mail te openen. U kan in de preheader dus een duidelijke ‘call-to-action’ toevoegen zodat de kans vergroot dat de ontvanger uw e-mail direct gaat lezen.

3) Personaliseer
Uw e-mailberichten personaliseren kan eenvoudig door de ontvanger persoonlijk bij de naam aan te spreken. Gepersonaliseerde e-mailberichten bevorderen het direct contact met de ontvanger, zodat deze het gevoel krijgt dat er een echte relatie ontstaat. De personalisatie hoeft zich uiteraard niet te beperken tot de naam van de ontvanger. U kan bijvoorbeeld ook verwijzen naar een product of een dienst die de ontvanger eerder heeft aangekocht. De e-mail kan ook gepersonaliseerd worden met de locatie van de ontvanger. Wees creatief in het persoonlijk aanspreken van de ontvanger maar pas ook op dat u hun privacy niet schendt.

4) Kom snel tot de kern van de boodschap en plaats die ‘boven de vouw’
Wat is het doel van de e-mail? En welke actie moet de ontvanger nemen na uw e-mail? Zorg ervoor dat er hierop duidelijk en zo snel mogelijk wordt geantwoord. Probeer alle belangrijke informatie zichtbaar te maken op het eerste scherm zonder dat de ontvanger hoeft te scrollen. Het begrip ‘boven de vouw’ (‘above the fold’) is overgenomen uit de krantenwereld waar alle belangrijke info (tekst en foto’s) op de bovenste helft van de voorpagina wordt geplaatst om zoveel mogelijk lezers te kunnen aantrekken. De bedoeling is dat u ‘boven de vouw’ al de aandacht kan trekken.

Lees ook: Tips voor optimale e-mailmarketing: layout

Aarzel niet om contact met de communicatiekraks van Apunta op te nemen indien u hulp nodig heeft bij het opzetten van een goede e-mailmarketingcampagne.
 

Deel dit bericht nu