Online marketingstrategie, stap voor stap

Online marketingstrategie, stap voor stap

Er bestaat geen twijfel over het belang van een goede online aanwezigheid. Natuurlijk wil je hoog scoren bij de zoekmachines en zoveel mogelijk bezoekers en conversies nastreven, maar om online succesvol te worden, is vooraf een concreet plan noodzakelijk. Ook kleine bedrijven kunnen – mits wat inspanning – zelf een online marketingstrategie op touw zetten. Je hebt alle belang bij een grondige denkoefening voor de uitwerking ervan, ga dus niet ondoordacht aan de slag en werk stap voor stap.

Definieer jouw merkidentiteit

Naam en logo zijn het visitekaartje van elk bedrijf, maar wat zijn de unieke bedrijfswaarden, wat is jouw missie? Hoe maak je het verschil met de concurrenten? Hoe zorg je ervoor dat je klanten terugkomen?
Een hulp bij het oplijsten van deze waarden:

  • ga terug naar de opstart van het bedrijf: Waarom ben je een bedrijf opgestart? Waar ben je trots op?
  • luister naar je klanten: Wat zijn de positieve punten? Wat zijn de negatieve punten? Hoe kan het beter?
  • bekijk de concurrenten: Wat zijn de positieve punten? Wat zijn de negatieve punten? Hoe kan jij het beter?
     

Bepaal je doelstellingen

  • de juiste doelgroep bereiken en beantwoorden aan hun behoeften;
  • leads genereren, kwalitatieve bezoekers en potentiële klanten aantrekken;
  • bezoekers aanzetten tot de gewenste actie;
  • de doelgroep binden en de klanten- of bezoekerstrouw bevorderen.
     

Maak een analyse van de huidige website

  • is jouw site een weerspiegeling van de waarden waar jouw bedrijf voor staat? 
  • vindt het doelpubliek de informatie terug die hij verwacht?
  • is jouw website gebruiksvriendelijk?
  • wordt er een begrijpbare taal gebruikt?
     

Leg een contentstrategie vast en bepaal hoe jouw content te verspreiden

  • genereer waardevolle business-gerelateerde content, waardoor je klanten redenen hebben om terug te komen naar jouw website;
  • maak daarnaast gebruik van social media om de betrokkenheid van je klanten te verhogen. Bepaal op welk social media platform je jouw content wil delen. Concentreer je enkel op deze waar je jouw doelpubliek het best kan bereiken. Informatieve B2B-content, plaats je best op LinkedIn en Twitter. Facebook en Pinterest lenen zich beter tot visuele content (B2C). Plan het plaatsen van de content aan de hand van een contentkalender;
  • gebruik emailmarketing om bestaande klanten (opnieuw) te bereiken;
  • organiseer lokale acties en promoties.

De ontwikkeling van een online marketingstrategie vraagt zowel van kleine als grote bedrijven ongetwijfeld tijd en middelen, maar als je het stap voor stap aanpakt, loont het zeker de moeite.
 

Online marketingstrategie

Wenst u advies bij de uitwerking van uw online marketingstrategie?
Contacteer ons vrijblijvend.
 

Deel dit bericht nu