Merkidentiteit, meer dan (alleen) een logo

Merkidentiteit, meer dan (alleen) een logo

Dagdagelijks worden we overspoeld door allerhande impulsen via internet en andere media. Het is daarom belangrijk om als merk op te vallen in de eindeloze informatiestroom. Een goed logo ligt aan de basis van een snelle herkenbaarheid en bepaalt samen met nog heel wat andere unieke aspecten de persoonlijkheid van een merk. Dit is niet altijd zo geweest, doorheen de jaren zagen we een evolutie in de functie van het logo ten opzichte van de merkidentiteit.
 

Logo’s als weerspiegeling van hun merk

In de 20e eeuw kreeg elk merk een naam en logo die steevast de identiteit bepaalden. Traditioneel waren logo’s statische symbolen, ontwikkeld als belichaming van hun merken, je kon stellen dat een logo het merk was.
De verschuiving van gedrukte media naar andere media heeft de grafische benadering van logo’s beïnvloed. Het MTV-logo is hiervan het eerste populaire voorbeeld. Het werd aangepast aan de taal van de televisie, werd geanimeerd en versierd maar bleef herkenbaar.
 

Logo’s als onderdeel van merkidentiteit

In de 21e eeuw vormt de beleving rond het product de persoonlijkheid van het merk. Een krachtig logo is daarbij slechts 1 facet. Logo’s staan nog steeds centraal maar ze maken deel uit van een groter geheel, ze zijn onderdeel van de totale merkbeleving. Merken zouden gewoonweg niet bestaan zonder logo om alles samen te binden. Naam, logo, typografie, kleur, beeldvorming, tone of voice,… vormen de identiteit van een merk en vertellen een coherent verhaal.
 

Logo’s komen tot leven

In deze tijden van digitalisering zijn logo’s niet langer statisch en levenloos. Iedereen kent ongetwijfeld de frequent veranderende geanimeerde google-doodles die inspelen op actuele gebeurtenissen. Op die manier wordt de betrokkenheid van de gebruiker in stand gehouden.
 

What’s next?

Wat zal de verdere technologische vooruitgang betekenen voor de toekomst van branding? Wij zijn alvast benieuwd!

Bekijk hier ook deze video over dit onderwerp
 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

HybrideMarketing / Design