Ingezoomd op SEO: de URLs

Ingezoomd op SEO: de URLs

Iedereen wil hoog scoren in Google en zo het maximale uit zijn website halen. Naast goede content zijn er ook een hele reeks technische aspecten (SEO) die hier een invloed op hebben. Een zéér belangrijk aspect is het optimaliseren van de opbouw van de URLs van een website. Hieronder enkele tips waarmee je aan de slag kan om je eigen website af te toetsen.
 

Alles onder één en dezelfde domeinnaam(variant)

Zorg indien mogelijk dat alles onder één domeinaam staat. Als je meerdere domeinnamen hebt, link dan de ene naar de andere. Stuur ook de non-www bezoekers door naar de www. versie van je domeinaaam (of andersom) zodat er steeds maar 1 mogelijke URL is voor een pagina.

Voorbeelden:

  • http://www.apunta.eu linkt door naar http://www.apunta.be
  • Maar ook http://apunta.be (zonder www.) linkt door naar http://www.apunta.be/
     

Leesbaar

Maak de URLs van je pagina's zo leesbaar mogelijk voor de gebruiker en bijgevolg ook de zoekrobot. Zorg zeker dat de belangrijkste zoektermen voor deze pagina in de URL staan, maar overdrijf ook niet door ze er 3 keer in te duwen. De gebruiker moet als het ware direct zien waarover deze pagina gaat zoals in onderstaand voorbeeld: Het is een recept voor tomaat mozzarella van de categorie summertime:

Los van het voordeel voor de positie in Google zal er ook veel meer geklikt worden op bovenstaande link op bv. sociale media. Vergelijk zelf eens met onderstaande fictieve URL, op wat zou jij sneller klikken?

  • http://www.mijndomein.be/index.php?page=34&cat=87
     

Stopwoorden zijn niet nodig

Als je titel stopwoorden bevat (en, of, maar, van, de, een, enz.) is het niet nodig deze in de URL te zetten. Je hoeft ze ook niet speciaal weg te laten, maar het kan soms helpen om een URL korter en leesbaarder te maken. Je moet zelf een beetje aanvoelen of het woord een meerwaarde biedt of dat het je URL alleen maar nodeloos langer maakt.

Speciale karakters

Let op met speciale karakters in je URLs. Deze worden omgevormd naar moeilijk leesbare tekens en zorgen zo voor argwaan bij de gebruiker om hierop te klikken. Soms gaat er hierdoor ook een deel van de URL verloren bij het copiëren vanuit bv. emails. Gebruik geen spaties, maar een koppelteken (-) om je URL op te bouwen.

Voorbeelden:

Snelle audit van je eigen website?

Contacteer één van onze #communicatiekraks en we helpen je bij het analyseren van de URLs en andere pijnpunten van je website!

 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

SEO / Webdevelopment