Hybride marketing

Hybride marketing
Hybride marketing
Hybride marketing

Onder hybride marketing verstaan we het gebruik van nieuwe én traditionele technieken om een bepaalde boodschap naar een doelgroep uit te dragen. Wat betekent dit concreet?

Met hybride communicatie combineert men zogenaamde klassieke kanalen als print, radio, tv met nieuwere toepassingen als social media, web, e-mailmarketing … Op deze wijze breng je een persoonlijker verhaal en wordt een doelgroep op een meer overtuigende manier benaderd en betrokken bij jouw merk.

Typische voorbeelden van hybride marketing initiatieven zijn o.a.:

  • meesturen van een gepersonaliseerde papieren kortingbon bij levering van een online aankoop en zo terug bezoek naar de webshop stimuleren;
  • iemand op de koffie uitnodigen na het online bestellen van een demo of proefpakket om ervaringen te delen (principe van de twunches);
  • een whitepaper gratis aanbieden in ruil voor een tweet waarmee je de whitepaper promoot;
  • een ‘making of’-filmpje via YouTube en Facebook delen en zo mensen warm maken voor wat komen zal;
  • een video met uitleg over het gebruik van het product na het inscannen van het etiket of een qr-code;
  • een artikel uit de nieuwsbrief hernemen als blogitem zodat het ook in de toekomst nog terug vindbaar wordt (SEO).

De grote uitdaging is om, ongeacht het medium, dezelfde boodschap eenduidig uit te dragen. Wil je hybride marketing toepassen moet je ook binnen de eigen organisatie muren slopen, want bepaalde initiatieven hebben soms een invloed op de werking van de organisatie (klantendienst, HR, sales, IT, …) of het product (vb. interactief etiket). Bovendien heeft elk medium zo zijn eigen kenmerken waardoor je verschillende partijen moet inschakelen die enkel gespecialiseerd zijn in één onderdeel en net daar ontstaat de bedreiging dat jouw unieke boodschap door verschillende mensen verkeerd wordt vertaald.

In een ideale wereld kan je best te rade gaan bij een professional die kennis heeft van zowel klassieke(re) als nieuwe media om je hierin te begeleiden, een hybride bureau zo je wil.
 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

HybrideMarketing / Strategie