Hoe haal ik mijn voordeel uit verlaten winkelmandjes?

ecommerce verlaten winkelmandjes

Volgens het Baymard Institute, een onafhankelijk web usability institute, wordt een kleine 70% van alle online winkelmandjes verlaten. Verlaten winkelmandjes zijn dus uiterst nadelig voor jouw webshop conversie. Met al het werk dat je investeerde in het optimaliseren van landingspagina's, Adwords campagnes en andere SEO-optimalisaties verlaten 7 op de 10 bezoekers met een volle winkelmand nog altijd je winkel voor ze aan de kassa komen!
 

Hieronder enkele redenen voor deze verlaten shopping carts en een aantal strategieën om deze alsnog om te zetten in aankopen.
 

1. Onverwachte kosten

Online gaat dit meestal om verzendings- of verwerkingskosten. Uit onderzoek blijkt dat gratis verzending een grote factor is in de online shopervaring van de klant. Negeer dit dus zeker niet en probeer één of andere vorm van gratis levering te voorzien. Lijkt gratis verzending op het eerste zicht niet haalbaar, overweeg dan zeker een alternatief zoals gratis afhalen, of gratis verzending vanaf een bepaald bedrag
 

2. Gewoon even rondkijken

Veel online shoppers zijn nog volop bezig met hun zoektocht naar de beste webshop waar ze een bepaald product kunnen kopen. Een verlaten winkelkar duidt dus niet meteen op een verloren klant, eerder op een gebruiker die aangeeft een intentie te hebben om iets te kopen in jouw winkel. Van alle bezoekers die een aankoop doen, doet slechts 30% dit binnen het half uur. Bijna 3/4 gaat binnen de 24 uur over tot een aankoop. Indien je ervan uitgaat dat een groot deel van je bezoekers in die 24 uur je website verlaat om een betere deal te vinden, komt het erop aan om zoveel mogelijk de bezoeker zijn pad te kruisen. Hier komt email remarketing goed van pas.
 

3. Te duur / elders goedkoper

De prijs bepaalt online natuurlijk dikwijls waar je een aankoop doet. Kan je niet op tegen de prijs van de grote spelers zoals Bol en Amazon, probeer dan via retargeting je klant te overtuigen met gratis verzending, of een extra korting op volgende aankopen.
 

Wil je ook meer conversie uit je webshop halen?

Apunta kan je helpen met een efficiënte email retargeting.

 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

E-commerce