Hoe de aandacht trekken met Meta-Descriptions?

Hoe de aandacht trekken met Meta-Descriptions

Eerst en vooral, wat zijn Meta-descriptions? Een Meta-description is een omschrijving die wordt gegeven aan een webpagina en die als gevolg zichtbaar wordt bij de zoekresultaten in de zoekmachine.

Een concreet voorbeeld van hoe een meta-description er uitziet in de broncode van een webpagina zie je hieronder:

De zoekmachine geeft deze informatie in de meta-description weer op volgende manier:

Veelal wordt er (onterecht) geen aandacht besteed aan de meta-descriptions. Sommigen vinden het lastig om elke webpagina van een gepaste omschrijving te voorzien, anderen zijn niet op de hoogte van de mogelijkheid om de omschrijving zelf te wijzigen. Erg jammer want als gevolg gaat Google zelf een omschrijving samenstellen die wordt gebruikt bij de weergave in de zoekresultaten, wat minder mooi oogt dan een gepersonaliseerde omschrijving.
 

Waarom aandacht besteden aan de meta-description?

Het al dan niet invullen van de meta-description zal geen directe invloed hebben op het al dan niet hoger of lager scoren bij de zoekresultaten in Google. Wel zijn er verschillende studies die aantonen dat het gebruik van een correcte meta-description het doorklikpercentage (de CTR of Click Through Rate) op de zoekresultaten verhoogt. Gebruikers zijn dus geneigd om sneller te klikken op een zoekresultaat dat in de meta-description meer relevante informatie weergeeft of gewoonweg meer de aandacht trekt.
 

Wat is nu een goede Meta-Description?

Bij het schrijven van een Meta-description zijn er 3 zaken waarmee je best rekening houdt:

  1. Zorg ervoor dat de meta-description niet langer is dan 156 karakters, anders wordt niet alle informatie weergegeven bij de zoekresultaten maar wel afgekort met … Een handige tool die je hierbij kan helpen vind je hier terug: www.seomofo.com/snippet-optimizer.html
  2. Vermeld zeker het zoekwoord (wat relevant is voor die pagina) in de meta-description. Als gevolg zal de zoekopdracht in het vet komen te staan waardoor je nog meer de aandacht trekt! (zie voorbeeld hieronder)
  3. Sluit de meta-description af met een call to action. Bijvoorbeeld: “Bekijk hier!”, “Ontdek onze showroom!”, “Gratis verzending vanaf 50 euro!” …


Hoe het niet moet


 

Hoe het wel kan

Opmerking: gebruikte zoekopdracht is “black angus vlees”

Benieuwd naar de doorklikpercentages (CTR) voor uw website? Neem dan even een kijkje bij Google Search Console www.google.com/webmasters en ga naar “Zoekverkeer - Zoekanalyse” of neem contact op met info@apunta.be voor hulp!
 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

SEO