Google Adwords update: geen tekstadvertenties meer aan de rechterzijde

Google Adwords update: geen tekstadvertenties meer aan de rechterzijde

Misschien is het jullie al opgevallen of heb je het al gelezen; Google Adwords toont na een zoekopdracht geen tekstadvertenties meer aan de rechterzijde. De rechterzijde van de zoekresultaten is nu een lege ruimte waarbij enkel nog de Google Shopping of PLA (Product Listing Ads) advertenties worden weergegeven:

Bij bovenstaande afbeelding kunnen we zien dat er vanaf nu tot maximum 4 tekstadvertenties bovenaan worden weergegeven. Onderaan komen er dan maximum 3 tekstadvertenties. Dit betekent concreet dat Google Adwords vanaf nu geen 11 tekstadvertenties meer weergeeft maar wel 7. 
 

Wat is het gevolg voor de adverteerder?

De afname van 11 tekstadvertenties naar 7 tekstadvertenties zorgt ervoor dat de totale beschikbare maximale vertoningen (impressies) afnemen. Volgens de economische regel dat de prijs (CPC of kost per klik) bepaald wordt door vraag & aanbod kunnen we hieruit afleiden dat een gelijkblijvende vraag naar vertoningen bij een dalend aanbod aan beschikbare vertoningen (7 advertenties i.p.v. 11) op termijn zal zorgen voor een stijging in de CPC’s (kost per klik). 
 

Wat met de organische zoekresultaten?

Het aantal organische zoekresultaten (=onbetaalde zoekresultaten) “boven de vouw” nemen af, iets dat zeker duidelijk zichtbaar is bij kleine schermen zoals bij een 13 inch laptop. Bovenstaande afbeelding geeft al aan dat er maar slechts 1 organisch zoekresultaat boven de vouw zichtbaar is. De focus wordt dus duidelijk verlegd naar de Google Adwords tekstadvertenties waardoor héél wat website eigenaren zullen te maken hebben met een lagere CTR (=Click Through Rate of doorklikpercentage) of aantal bezoekers. 
 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

Google Adwords / SEO