De rol van social media in crisissituaties

De rol van social media in crisissituaties

Of het nu een natuurramp betreft of een aanslag zoals in Parijs, social media speelt meer en meer een belangrijke rol bij het leveren van informatie, het verlenen van hulp of het betuigen van steun.
 

Live verslag

Zowel tijdens als na het drama is er razendsnel en veel (al dan niet betrouwbare) communicatie via verschillende platformen. De gebeurtenissen worden meteen verspreid. Ook de klassieke media maakt bij de verslaggeving gebruik van social media. Tweets worden geciteerd en amateurbeelden, gemaakt met smartphone worden geïntegreerd in de traditionele nieuwskanalen.
 

Safe?

Via de Facebook ‘Safety Check’ kunnen gebruikers die zich in de gevarenzone bevinden, laten weten dat ze veilig zijn.
Ook via Twitter worden foto’s van vermiste personen verspreid, in de hoop hen snel te vinden.
 

Porte ouverte

Met de hashtag #PorteOuverte stellen Parijzenaars meteen na de aanslag hun huizen beschikbaar voor de eerste opvang van slachtoffers.
 

Solidariteit of hype?

Tenslotte worden via verschillende kanalen steunbetuigingen de wereld rondgestuurd. Het vredesteken met Eiffeltoren gaat viraal, mensen kleuren hun profielfoto in de Franse kleuren en quotes worden massaal gedeeld. De wereld verenigt zich met de Fransen tegen de terreur. Iedereen wil erbij horen, waardoor het drama uiteindelijk een hype wordt.
 

Keerzijde

Het is duidelijk dat social media steeds een grotere rol speelt als het ergens mis gaat in de wereld. Helaas aan de zijde van terreurbewegingen ziet men evengoed de kracht ervan in, zo wordt o.a. Twitter actief ingezet om strijders te recruteren en aanslagen voor te bereiden.  
 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

Social Media