De kracht van Google Analytics

De kracht van Google Analytics
De kracht van Google Analytics
De kracht van Google Analytics
De kracht van Google Analytics

Google Analytics is één van de meest krachtige hulpmiddelen voor het monitoren en analyseren van het verkeer op uw website. Deze (gratis!) dienst van Google geeft u een enorme hoeveelheid informatie over wie uw site bezoekt, wat ze zoeken en hoe ze op uw website terechtkomen. Het is een fantastische tool waarop u kan zien of u uw doelstellingen behaalt en begrijpt welke zaken u kunt verbeteren.

METEN -> WETEN -> VERBETEREN

Wie heeft uw website bezocht?
U kunt zien uit welk land, welke provincie en welke plaats de bezoeker afkomstig is. U kunt eveneens nagaan welke schermresolutie, browser en netwerk er het vaakst gebruikt wordt om uw site te bezoeken. Deze informatie is uiterst nuttig om uw website optimaliseren. Als u merkt dat uw bezoekers bijna niet surfen via een bepaalde schermresolutie, hoeft u deze ook niet meer te ondersteunen.

Wat doen ze op uw website?
Ook het bezoekersgedrag kan gemonitord worden. Hoe lang blijft men op een pagina? Welke pagina’s worden bekeken? Waar verlaat uw bezoeker uw website? Zo kunt u onderzoeken welke content werkt of minder werkt. De pagina’s waar veel bezoekers wegklikken kunt u dan ook verbeteren.

Wanneer komen ze op uw website?
De drukste dagen/tijdstippen van uw website worden perfect bijgehouden. Deze informatie kan u gebruiken om bijvoorbeeld te bepalen wanneer u best een blogpost publiceert.

Waar komen ze vandaan?
Met Google Analytics kan u zien via welke bron men op uw website terechtkomt: door uw url rechtstreeks in te tikken, via betaald adverteren (Google AdWords), via een zoekmachine, via sociale media of via een andere website. Als u merkt dat u heel veel bezoekers krijgt via SEA (Google AdWords), dan moet u zich hierop meer richten.

Hoe behaalt u uw conversies?
Het meest interessante onderdeel van Google Analytics is het meten van uw doelen (= conversies). Als het doel van uw website is om offerteaanvragen te ontvangen, dan kan u dit instellen als doel. Telkens een offerte wordt aangevraagd is een doel bereikt.

Overtuigd? Hoe begint u eraan?
Deze tool is helemaal gratis. U maakt eerst een Gmail-account aan en logt in op de pagina van Google Analytics. Om te starten moet er allereerst een trackingcode geplaatst worden op de website, wat toch enige technische kennis vereist. Hiervoor kan u terecht bij Apunta.
Contacteer ons voor meer informatie over Google Analytics.

 

Deel dit bericht nu