De impact van lettertypes

De impact van lettertypes

Hou je van woorden en wil je je woorden meer betekenis meegeven, dan kan dit onder andere door het juiste lettertype te gebruiken. Een lettertype doet immers meer met woorden dan je denkt. Fysiek gebruiken we onze stem, gelaatsuitdrukkingen en lichaamstaal om meer emotie in onze woorden te steken. Lettertypes en de manier waarop ze gebruikt worden kunnen onze woorden een gelijkaardige emotie meegeven.

Er is een identieke manier van hoe we iets beleven in de fysieke wereld en hoe dit onze interpretatie van lettertypevormen beïnvloedt. De vormen van lettertypes kunnen gezien worden als een spiegel van de emoties die we uiten in de reële wereld met onze gelaatsuitdrukkingen en lichaamstaal. Wanneer we gelukkig zijn is ons gezicht bijvoorbeeld ronder met een brede glimlach en onze lichaamstaal is open. Tegenovergesteld is een boze frons genepen en hoekig. Die spiegel van emoties kan je ook sterk terugvinden in het handschrift dat op zich een vorm van typografie is. Wanneer je snel schrijft wordt je handschrift snel cursief. Ben je kwaad, schrijf je vet en weloverwogen.

Dit gezegd zijnde is typografie ook nog altijd trendgevoelig. Terwijl de klassiekers zoals een Helvetica en Times New Roman altijd overeind zullen blijven zijn er wel altijd enkele nieuwe fonts die vechten voor een plaatsje in een heel divers grafisch landschap.

Hierbij enkele fonttrends die ons opgevallen zijn:
 

1. Retro grunge 

Retro en grunge hebben hun momentje. Overal waar je kijkt gebruiken ontwerpers old school lettertypes. Deze lettertypes hebben een ambachtelijke look en feel, maar zijn toch op een bepaalde manier verfijnd. Kortom, deze lettertypen zijn gewoon een beetje hipster. Deze zijn dan wel cool maar helemaal niet praktisch toepasbaar als het om digitale toepassingen gaat.

2. Waterverf

Inderdaad, waterverffonten zijn 'in'. Eerder vooral gebruikt in achtergronden en decoratieve elementen zien we dit nu vaak terugkomen bij lettertypes. Waarom? Gewoon omdat het handgemaakt aanvoelt dus heel aantrekkelijk oogt.

3. All caps

ALLES IN KAPITALEN! Om ooit geleerd te hebben dat als je wilt dat een tekst niet gelezen wordt, je alles in kapitalen moet plaatsen, maakt het voor een typograaf niet gemakkelijk om deze trend te volgen. Onderstaande voorbeelden tonen toch aan dat je met de nodige creativiteit een heel leesbaar geheel kan maken met kapitalen. Het juiste lettertype en verhoudingen zijn hier essentieel.

Wil je meer weten over het belang van de juiste typografie en hoe deze jouw stemming kan beïnvloeden, lees dan zeker “Why fonts matter” 
Of wil je eerder op de hoogte blijven van wat 'in' is op typografisch vlak? Volg dan deze letterdesigners op de voet.
 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

Design