Ben jij een hybride marketeer?

Ben jij een hybride marketeer

Pakweg vijf jaar geleden slaagde je er als B2B marketeer nog in om via goed geregisseerde campagnes en beproefde communicatierecepten aandacht te krijgen en iedereen te overtuigen met een unieke boodschap. Social media, e-commerce, conversation management, mobile marketing, social advertising…hebben ondertussen de marketingdiscipline grondig door elkaar geschud. Vandaag moet je op verschillende fronten mee kunnen strijden om de harten en geesten te veroveren en dit kan je tegenwoordig enkel met een hybride marketing aanpak.
Een hybride marketeer is leergierig, praktijkgericht en heeft zich - met vallen en opstaan - in een aantal essentiële vaardigheden bekwaamd. Een hybride marketeer herken je zo:
 

1. Content, content, content

Het allerbelangrijkste voor de hybride marketeer is content. Iedere organisatie of bedrijf heeft iets boeiend te vertellen. Je bent in de eerste plaats een storyteller geworden en je vertelt over heden en verleden, over successen, mislukkingen, uitdagingen en innovaties. Mensen willen geen product, maar een beleving en die verhalen dragen hier toe bij. Je zal dus tijd (en soms geld) moeten besteden aan goede kwalitatieve inhoud om deze in boeiende verhalen te gieten en ze via on- en offline kanalen te delen.
 

2. SEO

De hybride marketeer is geen expert in zoekmachineoptimalisatie, maar over een basisbegrip van hoe SEO werkt beschikken, is ondertussen een olympisch minimum geworden. Vandaag moet je inzicht hebben in hoe een SEO strategie jouw content en de zoekresultaten zal beïnvloeden, anders krijg je die waardevolle content die je zorgvuldig hebt opgebouwd, niet aan de man.


3. Social media

Het beheer van de conversaties op social media kan je moeilijk uitbesteden. Om geloofwaardig te zijn communiceer je best zelf. Daarom is het belangrijk dat je als hybride marketeer goed overweg kan met de verschillende socialmediaplatformen. In B2B zijn LinkedIn, Twitter, YouTube, Instagram vaak voorkomende kanalen. Je moet er dus zelf mee aan de slag en er is maar één manier om het te leren en dit is door het zelf vaak te doen. Staan de bovengenoemde apps nog niet op jouw smartphone? Installeer ze meteen en post jouw eerste bericht!
 

4. E-mailmarketing

E-mailmarketing zou 40 maal beter scoren dan sociale media als acquisitie tool. We hebben het hier natuurlijk niet over de tsunami aan saaie newsletters die we dagelijks over ons heen krijgen, maar wel over goede, gepersonaliseerde mailings die een prospect bij de hand neemt en hem, haast achteloos, tot een aankoop leidt. Een goede e-mailcampagne staat ook niet alleen. Je zorgt voor landingspagina’s, linken met socialmediakanalen, opvolging in analyse tools en ook offline communicatie vergeet je best niet.
 

5. Direct marketing

Je zou direct marketing iets uit het verleden kunnen vinden maar, in combinatie met website, landingspagina’s en koppeling naar de verschillende socialmediakanalen is het een bijzonder sterke tool om de relaties met jouw doelgroep verder te onderhouden, te professionaliseren en uit te diepen. Maak jouw direct mail super persoonlijk en speel in op de verschillende zintuigen (zicht, smaak, reuk, tast). Door er heel creatief mee aan de slag te gaan kan je het laten overkomen als een onverwacht geschenk in de brievenbus en geef toe, iedereen houdt van verrassingen. We blijven dus toch best nog af en toe klassieke post versturen!
 

6. Technologie

Om alles te kunnen bolwerken gebruik je verschillende types software om bijvoorbeeld de online reputatie te meten, posts in te plannen, conversies te meten, aantal leads op te volgen… Het zijn tools die uitgebreide rapportering en analyse van de verschillende on- en offline activiteiten, toelaten. Je neemt hierbij het voortouw en rekent niet noodzakelijk op de interne IT diensten om de juiste keuzes te maken. Want goede technologie is één van de sleutels tot succes!
 

7. Code

Je hoeft geen programmeur te zijn, maar enig inzicht in wat er online onder de motorkap zit is zeker handig meegenomen. Met een beetje kennis van HTML en CSS kan je ook zelf kleine aanpassingen aan een website of html newsletter aanbrengen zonder dat je hiervoor beroep hoeft te doen op gespecialiseerde webontwikkelaars.
 

8. Analytics

Net als vroeger moet je als marketeer continu de ROI van jouw activiteiten kunnen verdedigen. Gelukkig biedt de nieuwe technologie nu meer mogelijkheden om dit op een overtuigende manier te gaan doen op basis van feiten en cijfers en niet vanuit veronderstellingen. Je moet dus in staat zijn om cijfers te interpreteren en hieruit de juiste conclusies trekken om jouw strategie op te volgen en indien nodig, bij te sturen.
 

9. Offline

Offline aanwezigheid blijft voor jou belangrijk. Vergeet niet dat meer dan 80% van de word-of-mouth nog steeds offline plaats vindt, in de hybride mix is deze dus minstens even belangrijk. Werk dus aan relationship marketing d.m.v. aanwezigheid op beurzen, events en presentaties (al dan niet zelf georganiseerd). Daar kan je de verhalen met jouw doelgroep delen en ontvang je waardevolle feedback uit de eerste hand. 
 

Herkenbaar?

Indien je nog niet op alle kenmerken hoog scoort heb je onze #communicatiekraks die je met raad en daad kunnen bijstaan om je met een hybride marketing aanpak te ondersteunen.
 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

HybrideMarketing