10 tips voor uw Facebook bedrijfspagina

Facebook bedrijfspagina Apunta

Elk bedrijf dat de moeite waard is, heeft tegenwoordig een bedrijfspagina op Facebook. U vraagt zich af waarom? Facebook heeft meer dan 5,8 miljoen gebruikers in België. Het zou dus niet verstandig zijn dit platform te negeren. U heeft de mogelijkheid om aan een breed publiek uw boodschap duidelijk te maken.

Natuurlijk kunt u af en toe iets over uw producten kwijt, maar bij een goede Facebook-pagina draait het om meer dan dat! Het is zeer belangrijk om de interactie aan te gaan met de volgers (uw potentiële klanten). Op die manier krijgt u een succesvolle, bruisende en interactieve Facebook bedrijfspagina in plaats van een pagina die gewoon online stof staat te verzamelen waar niemand interageert met uw merk. 

10 tips voor uw Facebook bedrijfspagina

1. Analyseer

Vooraleer u begint, laat u zich best eerst inspireren door andere pagina's die reeds geactiveerd zijn. Zoek vergelijkbare pagina's en analyseer ze. Welke berichten scoren goed als u kijkt naar shares, reacties en likes? Bekijk niet alleen pagina's van populaire merken maar vooral van minder populaire merken. Deze zijn net zoals u begonnen van nul. Analyseer hoe deze pagina's zijn opgestart omdat u nu ook in deze fase zit.

2. Bouw op

Bouw uw Facebook bedrijfspagina correct op. Gebruik géén persoonlijke profielpagina, dit is geen goed idee want het mag eigenlijk ook niet volgens de voorwaarden van Facebook. U loopt enkele voordelen die een bedrijfspagina wél heeft mis, zoals statistieken. Vul alle relevante bedrijfsgegevens nauwkeurig in.

3. Nodig vrienden uit

Zorg er eerst voor dat uw pagina op punt staat. Voeg een mooie omslagfoto en logo toe, enkele status updates en afbeeldingen. Dan pas nodigt u uw vrienden en bekenden uit.

4. Ga de dialoog aan

Een vaak voorkomende fout is dat men Facebook gebruikt voor eenrichtingscommunicatie. Facebook draait rond zenden en ontvangen. Net zoals de meeste socialmediakanalen gaat het over geven en nemen… Probeer door middel van goede inhoud de conversatie met uw publiek te bevorderen door te reageren op vragen en commentaren. Zorg ervoor dat uw content relevant is voor uw publiek. Dit wil zeggen dat u zaken post waarin uw doelgroep is geïnteresseerd en waarop ze makkelijk kunnen reageren.

5. Gebruik goede afbeeldingen

Maak doordacht gebruik van mooie foto's (visueel sterk, optimale kwaliteit, voldoende scherp, frisse kleuren, goede belichting…). Pas regelmatig uw omslagfoto aan. Bijvoorbeeld volgens de vier seizoenen of naar aanleiding van een groot evenement dat u heeft gepland. Onthoud dat video ook goed scoort op Facebook.

6. Adverteer op Facebook

Gebruik het krachtige advertentieplatform van Facebook om uw gewenste doelgroep te bereiken.

 


7. Deel updates op andere sociale netwerken

Deel uw Facebook bedrijfspagina en statusupdates op alle andere kanalen, zoals op Google+, Twitter, uw blog, ... Gebruik ook uw offline communicatiekanalen. Plaats de url of het icoontje op uw firmakaartje, brochure, affiche, e-mailhandtekening, website. Plaats die op een bord aan de inkom van uw gebouw, ...
Opgepast! Elk socialmediakanaal heeft zijn eigen wetten en regels. Laat nooit uw Facebook-berichten automatisch op Twitter verschijnen. Uw tweets worden ingekort en @-mentions worden niet mee overgenomen. Denk goed na over welke berichten u op welk kanaal wilt verspreiden.

8. Publiceer regelmatig

Niet alle berichten die u op uw pagina post, bereiken al uw volgers. Als u slechts één keer per maand iets post, dan is de kans klein dat het door veel van uw fans gezien wordt. Probeer daarom regelmatig te posten, minstens een paar keer per week. Maak gebruik van een contentkalender!

9. Toon uw gezicht

Zowel bij een grote als kleine onderneming is het belangrijk om te tonen wie u bent. Het versterkt de binding met uw fans waardoor men sneller opnieuw uw Facebook bedrijfspagina zal bezoeken zodat de kans op interactie zal vergroten. Mensen doen zaken en hebben een band met mensen en niet met een pagina. Ze zullen sneller reageren en vertellen over uw pagina als ze merken dat ze met een persoon te maken hebben. Deel eveneens af en toe iets over de interne werking of sfeer om een blik achter de schermen te bieden. Hierbij zijn foto's handig.

10. Plan uw berichten

Post op één middag geen 10 updates en dan een week helemaal niets. Ook in het midden van de nacht posten heeft weinig of geen zin! Naast de knop 'posten' vindt u een dropdown menu. Daarmee kunt u uw updates als concept opslaan, in het verleden zetten of inplannen voor de toekomst. Dit is vooral handig als u een drukke week voor de boeg heeft. Maak gebruik van een contentplan!

Bent u van plan om sociale media in te schakelen in uw marketing- of communicatiestrategie? Wij helpen u graag met een geïntegreerde hybride aanpak waarbij het beste van twee werelden (online en offline) perfect op elkaar zijn afgestemd! Aarzel niet en neem contact met ons op!
 

Deel dit bericht nu

Lees meer over

Social Media